Is de Wasbloem giftig?

Goed nieuws voor huisdiereigenaren: de Wasbloem geldt als veilig. Je kunt hem dus gerust laten ranken in een huis met nieuwsgierige katten of honden, zonder grote zorgen.
Is de Wasbloem giftig?
Nee. Volgens de ASPCA staat de Hoya carnosa niet bekend als giftig voor katten en honden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat een hapje meteen ernstige gevolgen heeft.
Waar moet je toch op letten?
De plant geeft bij beschadiging een melkachtig sap af, dat kortdurende irritatie van de huid of bek kan veroorzaken. Overmatig knabbelen aan de bladeren kan bovendien milde maagklachten geven, zoals bij de meeste kamerplanten.
Veilig houden in huis
Zet de plant het liefst zo neer dat dieren en jonge kinderen er niet voortdurend aan kunnen plukken. Een hangpot of een hoge plek houdt de ranken buiten bereik en spaart de plant ook nog eens.
Wat te doen bij klachten?
Mocht een huisdier toch flink van de plant hebben gegeten en zich niet lekker voelen, neem dan contact op met de dierenarts. Houd in de gaten of er sprake is van kwijlen of irritatie.
- Veilig voor katten en honden
- Vermijd contact met het melksap
- Hangpot houdt ranken buiten bereik



