Peperomia stekken

De Peperomia is een van de dankbaarste planten om te vermeerderen. Je kunt zowel een blad als een stengelstuk gebruiken. In vochtige grond komt zo'n stek vlot op gang.
Wanneer en waarom?
Stek je Peperomia in voorjaar of zomer, wanneer de groei op gang is. Dan wortelt een stek het snelst en betrouwbaarst. Vermeerderen is leuk om er meerdere plantjes van te maken.
Blad- of stengelstek
Voor een bladstek snijd je een gezond blad met een stukje steeltje af. Voor een stengelstek knip je een scheutje met een paar blaadjes. Beide manieren werken goed bij deze plant.
In vochtige grond
Steek de stek met het steeltje of stengeltje in luchtige, vochtige potgrond. Druk de grond licht aan zodat de stek goed contact maakt. Houd de grond vochtig, maar zeker niet kletsnat.
Tot worteling
Zet de stek op een lichte, warme plek uit de volle zon. Een doorzichtige zak eroverheen houdt de lucht vochtig en helpt de worteling. Heb wat geduld tot er nieuwe groei verschijnt.
- Bladstek met een stukje steel
- Houd de grond vochtig, niet nat
- Zet warm en licht weg



